1. Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uložená zaměstnavateli zákoníkem práce nebo zvláštními předpisy:
a) je nedílnou součástí pracovních povinností všech zaměstnanců; b) je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, které zastávají; c) je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností odborně způsobilé osoby v prevenci rizik.
2. Zaměstnavatel je povinen vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek:
a) podle potřeby; b) pravidelně; c) soustavně.
3. V kterém případě je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky?
a) není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce; b) pokud osobní ochranné pracovní prostředky zaměstnanci požadují; c) pokud používání osobních ochranných pracovních prostředků nařídí odborová organizace.
4. Osobní ochranné pracovní prostředky poskytuje zaměstnavatel na základě:
a) seznamu vydaném příslušným ministerstvem; b) seznamu uvedeném ve zvláštním právním předpisu; c) vlastního seznamu na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce.
5. Zaměstnanec má právo odmítnout výkon práce:
a) o níž má za to, že ohrožuje jeho život nebo zdraví; b) o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví; c) o níž má za to, že ohrožuje jeho zdraví.
6. Jak často je zaměstnavatel povinen organizovat prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci?
a) nejméně 1x za 2 roky; b) nejméně jednou v roce; c) nejméně 1x za měsíc.
7. Co se rozumí prevencí rizik z hlediska zákoníku práce?
a) prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývajících z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik; b) prevenci rizik je povinen provádět zaměstnavatel. V případě, že není odborně způsobilý, provádí tuto činnost odborně způsobilý zaměstnanec; c) prevenci rizik se rozumí zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odborně způsobilou osobou.
8. Kdo je podle zákoníku práce povinen o vyhledávání a vyhodnocování rizik a přijatých opatřeních vést dokumentaci?
a) zaměstnavatel; b) osoba odborně způsobilá; c) revizní technik.
9. Zaměstnavatel je povinen organizovat práci a stanovit pracovní postupy tak, aby:
a) na pracovišti nepracoval zaměstnanec osamoceně bez dohledu dalšího zaměstnance; b) na pracovišti se zvýšeným rizikem nepracovali zaměstnanci osamoceně bez dohledu dalšího zaměstnance, pokud jejich ochranu nezajistí jinak; c) nevykonávali zaměstnanci osamoceně ruční manipulaci s břemeny bez dohledu dalšího zaměstnance, pokud jejich ochranu nezajistí jinak.
10. Zaměstnavatel při zajištění bezpečného stavu pracoviště:
a) vychází z hodnocení rizik vyplývajících z možných zdrojů ohrožení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců ve vztahu k vykonávané činnosti; b) vychází z metodiky Ministerstva práce a sociálních věcí; c) vychází z metodiky Inspekce práce k zajištění ochrany zdraví zaměstnanců ve vztahu k vykonávané činnosti.
11. Jestliže se na pracovištích zaměstnavatele vyskytují rizikové faktory, je zaměstnavatel povinen:
a) soustavně měřením zjišťovat a kontrolovat jejich hodnoty; b) pravidelně měřením zjišťovat a kontrolovat jejich hodnoty; c) včas zjišťovat a kontrolovat jejich hodnoty.
12. Označte biologický rizikový faktor:
a) látky toxické pro reprodukci; b) virus; c) ionizující záření.
13. Zaměstnavatel může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, má-li k tomu potřebné znalosti a pokud zaměstnává nejvýše:
a) 10 zaměstnanců; b) 25 zaměstnanců; c) 50 zaměstnanců.
14. Předpokladem k udělení odborné způsobilosti fyzické osobě k zajišťování úkolů v prevenci rizik se považuje za odbornou praxi:
a) doba činnosti vykonávaná v oboru, ve kterém fyzická osoba bude zajišťovat úkoly v prevenci rizik nebo činnost v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci; b) jen doba činnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci; c) dokončené vysokoškolské studium.
15. Co se rozumí dle nařízení vlády, kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, místním provozním bezpečnostním předpisem?
a) předpis zaměstnavatele upravující zejména pracovní technologické postupy pro používání zařízení a pravidla pohybu zařízení a zaměstnanců v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele; b) soubor dokumentů obsahující návod výrobce pro montáž, manipulaci, opravy, údržbu, výchozí a následné pravidelné kontroly a revize zařízení; c) zaměstnavatelem stanovený bezpečný přístup obsluhy k zařízení a dostatečný manipulační prostor se zřetelem na technologický proces a organizaci práce.
16. Jaký druh právního předpisu ukládá zaměstnavateli podle míry výskytu faktorů, které mohou ovlivnit zdraví zaměstnanců, zpracovat návrh na zařazení prací do kategorií?
a) zákoník práce; b) zvláštní právní předpis; c) zákon o ochraně veřejného zdraví.
17. Pro účely vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, se za kategorii druhou považují práce:
a) při níž podle současné úrovně poznání není pravděpodobný nepříznivý vliv na zdraví; b) při níž podle současné úrovně poznání lze očekávat jejich nepříznivý vliv na zdraví jen výjimečně, zejména u vnímavých jedinců, tedy práce, při níž nejsou překračovány hygienické limity stanovené jinými právními předpisy; c) při níž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatřeních.
18. Bezpečnostní přestávky mezi jednotlivými úseky nepřetržité práce v chladové zátěži musí trvat nejméně:
a) 15 minut; b) 10 minut; c) 20 minut.
19. Lhůty pravidelných revizí el. zařízení se uskutečňují podle:
a) druhu prostředí a umístění; b) podle četnosti (frekvence) používání; c) podle lhůt určených zaměstnavatelem.
20. Které manipulační vozíky musí být vybaveny zádržným systémem zajišťujícím připoutání obsluhy k sedadlům?
a) všechny manipulační vozíky; b) manipulační vozíky používané v terénu; c) manipulační vozíky používané na rampách.