Policy Briefs poskytují stručná shrnutí hlavních zjištění, výsledků a výstupů z výzkumných projektů a úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších souvisejících oblastech, které řešil Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Vydavatel: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i., ISSN 2695-1606
2023
Lenka Scheu – Karel Lehmert
Worklife Balance Workshop
Rovným přístupem na trhu práce, spravedlivými pracovními podmínkami a rovnováhou mezi pracovním a soukromým životem se zabýval mezinárodní workshop, uspořádaný 2. května 2023 v Praze na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Cíle nové směrnice o rovnováze mezi pracovním a soukromým životem rodičů a pečujících osob jsou dobře sladěny s rozvojem sociální dimenze EU svými inovacemi stávajícího prostředí v oblasti základních práv a pracovního práva, které očišťují balast pracovně právního prostředí opět směrem k původnímu čistému pojetí Fordovy konzumní společnosti, zajišťující dostatečnou odměnu za vykonávanou práci při délce zaměstnání umožňující její utracení nikoliv jen za prostředky zajišťující přežití do další pracovní směny.
Josef Havelka – Roman Štědrý
Úkoly plněné obecní (městskou) policií jsou rámcově vymezené zákonem o obecní policii, přičemž se jedná o zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce a dále také plnění dalších úkolů, pokud tak stanoví zmíněný zákon či zvláštní zákon. Tyto úkoly plní především strážníci, kterým zákon o obecní policii přiznává nezbytná oprávnění, k nimž náleží mimo jiné i oprávnění k použití donucovacích prostředků a služební zbraně strážníkem.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 3/2023 Terénní měření koncentrace nanočástic na pracovištích
Karel Klouda – Marek Nechvátal – Kateřina Bátrlová
Provádění terénních měření nanočástic na pracovištích s různým rozsahem antropogenní činnosti a se zaměřením na hodnocení bezpečnosti v provozech s možností prevence.
Kateřina Bátrlová – Vladimíra Lipšová
Psychosociální rizika při práci můžeme definovat jako soubor rizik vyplývajících z interakce zaměstnance s pracovním prostředím, charakterem a organizací práce a z nastavení mezilidských vztahů na pracovišti i mimo něj. Zaměstnanci na pracovištích Úřadů práce ČR jsou vystaveni vysokému počtu incidentů, a to formou slovního i fyzického násilí, a jsou jednoznačně vystaveni vysoké úrovni psychosociálních rizik při práci. Společný výzkumný projekt Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i., a Státního zdravotního ústavu byl zaměřený na návrh a výzkum přínosu intervenčních opatření na několika úrovních (primární, sekundární, terciární) právě v prevenci psychosociální rizik na vybraných pracovištích Úřadů práce ČR.
Mgr. et Mgr. Josef Senčík a kol.
Oběhovým hospodářstvím neboli cirkulární ekonomikou se rozumí oběhový tok a účinné (opětovné) využívání zdrojů, materiálů a výrobků. Prodlužuje se životnost výrobků a materiálů a minimalizuje se množství odpadu. Výrobky a průmyslové postupy jsou navrhovány tak, aby zdroje byly i nadále používány a veškerý nevyhnutelný odpad nebo zbytky byly recyklovány nebo jinak využity.
Anna Cidlinová – Kateřina Jurčová – Veronika Měrková
21. století se neodmyslitelně nese v duchu digitalizace a optimalizace pracovních procesů. V tomto odvětví se před několika lety objevila naprosto zásadní inovace, která splňuje i ty nejpřísnější požadavky zaměstnavatelů – virtuální realita (VR). Technologie, která umožňuje simulovat libovolnou situaci, a to bez jakýchkoliv bezpečnostních či finančních rizik. Prostřednictvím VR lze připravit zaměstnance na nejrůznější situace. Ať jsou to krizové situace, které nelze nijak simulovat, dokud se reálně nestanou, nebo příprava zaměstnanců na jakékoliv rizikové úkony či důsledné vytvoření správných návyků, které mohou vést ke snížení rizik v ostrém provozu. Využití VR ve školení zaměstnanců přináší nespočet výhod, které staví tuto technologii na první příčku způsobů, kterými lze školení provádět.
2022
Jana Ranglová – Kateřina Vančurová – Lenka Scheu
Různé formy násilí, šikany a diskriminace v pracovních vztazích jsou negativním jevem, který je spojen s psychosociálními riziky a vysokou mírou stresu na pracovišti. Šikana se na pracovišti může vyskytovat v různých podobách, ať už se jedná o mobbing, bossing či staffing, což jsou pojmy označující systematické agresivní jednání na pracovišti s cílem získat pocit převahy či výhod, namířené proti jednotlivci nebo skupině osob. Znakem jednotlivých druhů agresivního chování je pak jeho trvalost či opakovanost. S některou z forem šikany na pracovišti se setkává přibližně čtvrtina osob starších patnácti let.
Jana Ranglová – Kateřina Vančurová – Lenka Scheu
Podle Evropské agentury pro BOZP (EU-OSHA) patří psychické a sexuální obtěžování či násilí třetích stran mezi pracovní podmínky, které se podílejí na vzniku psychosociálních rizik a stresu. Psychosociální rizika vyplývají ze špatné struktury, organizace a řízení práce a ze špatného společenského kontextu a mohou mít nepříznivé psychické, tělesné a sociální následky, jakými je například stres při práci, vyhoření nebo deprese.
Problematika násilí na pracovišti úzce souvisí s povinnostmi zaměstnavatele na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen BOZP). Oblast BOZP zahrnuje nejen ochranu fyzického zdraví zaměstnanců, ale i jejich zdraví psychického, včetně prevence stresu na pracovišti. Zákoník práce ukládá zaměstnavatelům základní povinnosti ve vztahu k zajištění rovného zacházení se zaměstnanci a zákazu diskriminace, dále musí zaměstnavatel plnit základní povinnosti na úseku BOZP a v určitých případech svému zaměstnanci odpovídá za způsobenou škodu.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 3/2022 Vývoj webové stránky Práce občanů EU v České republice
Jana Ranglová – Štěpán Pastorek – Martin Štefko
Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i., v rámci projektu zaměřeného na problematiku nelegální práce vytvořil webovou aplikaci, která obsahuje nejčastěji kladené dotazy ohledně práce občanů EU a jejich rodinných příslušníků v České republice. Obsah webu je plně dostupný v pěti jazykových mutacích – čeština, angličtina, polština, rumunština a bulharština. Cílovou skupinou jsou občané EU a jejich rodinní příslušníci, kteří mají zájem pracovat v České republice a hledají relevantní informace, nebo si nejsou jisti, zda vykonávají práci v souladu s právními předpisy ČR a zda jsou dodržována jejich práva, případně již na území ČR pobývají a pracují zde nelegálně, ale rádi by svoje postavení zlegalizovali.
Webová stránka Práce občanů EU v ČR tematicky, obsahově i vizuálně navazuje na web Práce cizinců, který VÚBP představil v roce 2021 a který je zaměřen na pracovníky ze třetích zemí mimo EU. Problematika pobytových oprávnění a pracovních povolení se pro tyto dvě skupiny pracovníků ze zahraničí značně odlišuje. Webová stránka Práce občanů EU v České republice přehlednou formou předkládá tematické okruhy otázek k pobytu občanů EU na území ČR, rozdílům mezi blízkým a vzdáleným rodinným příslušníkem občana EU, výhodám legální formy zaměstnání, rizikům nelegální práce, otázkám bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zdravotní péče a sociálního zabezpečení či možnostem hledání práce v ČR legální cestou. Dále obsahuje odkazy na organizace, které se zabývají podporou a pomocí v nouzi pro cizince.
Ačkoliv jsou oba weby primárně zaměřeny na zahraniční pracovníky, řadu informací, zejména o rizicích výkonu nelegální práce a výhodách výkonu práce v pozici zaměstnance, mohou využít i občané ČR, neboť obsah je plně dostupný také v češtině.
Lenka Scheu – Jakub Tomšej – Adéla Kalová
Autoři článku se zabývají otázkami, jak lze případný přístup cizinců z třetích zemí (mimo EU a EHP) na trh práce usnadnit. Důraz je zde kladen na skutečnost, že počet příchozích pracovníků z jiných států není dostatečný k uspokojení potřeb českého trhu práce. Mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV) a dalšími orgány státní správy se v uplynulých měsících vedly diskuze ohledně dvou návrhů, které by mohly představovat vhodné nástroje k podpoře vybraných zaměstnavatelů a zaměstnanců. Těmito dvěma návrhy jsou tzv. institut spolehlivého zaměstnavatele a bodový systém preferenční migrace.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 5/2022 Resilience podniků vůči projevům klimatické změny
Petr Novotný – Lenka Schreiberová – Martin Plachý – Pavel Danihelka
Podniky, klimatická změna, resilience – jak spolu souvisí?
Martin Štěpánek
Tento článek analyzuje regionální rozdíly ve vnímané kvalitě pracovního života – měřené pomocí indexu subjektivní kvality pracovního života – v České republice a usazuje je do kontextu dalších makroekonomických proměnných.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 7/2022 Digitální archiv BOZP SAFE
Jiřina Ulmanová – Veronika Měrková
Digitální archiv BOZP SAFE je průběžně budovaným úložištěm monografií, periodik, časopiseckých článků, norem, právních předpisů ČR a EU, výzkumných zpráv, studentských prací a výzkumných výstupů Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i. (dále VÚBP). Koncovým uživatelům z okruhu odborné i laické veřejnosti nabízí archiv metadatové záznamy o jmenovaných dokumentech. Plné texty dokumentů pro externí uživatele jsou dostupné u českých i evropských právních předpisů a výzkumných výstupů VÚBP. Pokud má uživatel zájem o plné texty ostatních dokumentů, může kontaktovat oborovou knihovnu VÚBP.
Přístup do digitálního archivu je možný z celé řady informačních zdrojů, které vytvořil a provozuje VÚBP, např. oborový portál BOZPinfo.cz, Znalostní systém prevence rizik v BOZP či institucionální stránky VÚBP.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 8/2022 Případové studie – pracovní úrazy u nelegálních zaměstnanců
Štěpán Pastorek – Martin Štefko – Jana Ranglová
Jednou z výchozích hypotéz řešitelského týmu bylo, že nelegální zaměstnávání cizinců ze třetích zemí, kterým se stane v průběhu pobytu na území ČR pracovní úraz, je do značné míry opomíjenou a neprozkoumanou oblastí. Tato hypotéza se ukázala jako správná, neboť bylo zjištěno, že příslušné orgány nedisponují téměř žádnými statistickými daty, která by poskytla bližší náhled na to, o jak rozšířený jev se jedná.
Jelikož bylo snahou výzkumníků shromáždit veškerá dostupná data, obrátili se nejdříve se žádostí o součinnost na orgány inspekce práce a následně na soudy. Níže uvedená případová studie umožňuje vhled do mnohdy komplikovaných situací, kterým jsou zaměstnavatelé i zaměstnanci v této oblasti vystaveni a varuje před možnými riziky nelegální práce.
Kolektiv VÚBP, v. v. i., vedený Pavlem Danihelkou a Právnické fakulty Univerzity Karlovy, vedený Martinem Štefkem
V roce 2021 bylo evidováno celkem 6 288 jednotek požární ochrany (dále jen JPO), přičemž jich 244 spadalo do kategorie JPO II, 1 386 do kategorii JPO III a 4 658 do kategorii JPO V. V témže roce zasahovali hasiči u 142 197 mimořádných událostí, z toho JSDH zasahovaly u 31,1 % těchto zásahů.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 10/2022 Stres a dobrovolní hasiči
Martin Röhrich a kolektiv
Za rok zasahují hasiči i u 150 tisícíců mimořádných událostí, z toho jednotky sboru dobrovolných hasičů (JSDH) zasahují i u třetiny těchto zásahů.1 Mezinárodní výzkumné studie prokázaly, že určité typy vlivů (obecně stresory) se dokážou hromadit a bez cílené nápravy po určité době způsobovat v lidském těle změny.
2021
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 1/2021 Pracovnělékařské služby
Lenka Scheu – Filip Dostál – Josef Havelka – Martin Štefko
Problematika pracovnělékařských posudků je poměrně široká. Právní úprava této oblasti není bez nedostatků a doznává čas od času určitých změn. Proto obsah publikace Pracovnělékařské posudky nemůže být vyčerpávající. Cílem je poskytnout základní orientaci v této problematice. K podrobnějšímu studiu je zapotřebí využít příslušné právní předpisy, judikaturu a odborné monografie. V tomto ohledu je možné odkázat např. na nejnovější práci doc. Martina Štefka Lékařské posudky v pracovním právu. Lékařské posudky poskytovatelů pracovnělékařských služeb a jejich význam pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zaměstnanců.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 2/2021 Covid-19 Nemoc z povolání
Lenka Scheu – Filip Dostál
Onemocnění covid-19 se nově řadí mezi tzv. nemoci z povolání. K uznání onemocnění covid-19 za nemoc z povolání je potřeba splnit kumulativně stanovené podmínky a případné nároky z nemoci z povolání uplatnit u zaměstnavatele. Statisticky se novým typem koronaviru nejčastěji na pracovištích nakazili zdravotníci, záchranáři a hasiči, policisté a pedagogové.
Lenka Scheu – Filip Dostál – Petr Havlíček – Jan Civín
S ohledem na trvající pandemii onemocnění covid-19 se jevilo jako podstatné provést průzkum ohledně používání OOPP na pracovištích, zejména pak ve zdravotnictví. Respondentům bylo položeno několik otázek ohledně jejich zkušenosti s používáním OOPP při výkonu práce.
Lenka Scheu – Filip Dostál – Petr Havlíček – Jan Civín
S ohledem na trvající pandemii onemocnění covid-19 se jevilo jako podstatné provést analýzu i sběr dat ohledně používání OOPP na pracovištích, zejména pak ve zdravotnictví, kde je jejich potřeba mnohdy znatelnější.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 5/2021 Pracovnělékařské služby
Lenka Scheu – Filip Dostál – Petr Havlíček – Adéla Kalová
Pracovnělékařské služby poskytuje lékař v oboru praktického lékařství zejména pro zaměstnance zaměstnavatele, se kterým má uzavřenou příslušnou smlouvu. Výstupem z prohlídky zaměstnance je pak lékařský posudek. Tento slouží k posouzení, zda je zaměstnanec způsobilý k dané práci, či nikoliv. Bez kladného posouzení není možné zaměstnance na dané pozici zaměstnat.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 6/2021 Lékařské posudky
Lenka Scheu – Filip Dostál – Petr Havlíček – Adéla Kalová
Autor publikace doc. JUDr. Martin Štefko, PhD. se v rámci svého výzkumu zabývá problematikou vydávání lékařských posudků, a to zejména z pohledu právní úpravy. Nastiňuje taktéž historický kontext, který nelze opomíjet a nabízí i srovnání názorů odborné společnosti ze zahraničí. Posuzování zdravotního stavu pak vnímá ze dvou pohledů – pracovního práva a práva sociálního zabezpečení.
Joža Spurný – Lenka Scheu – Jana Ranglová – Josef Havelka
Šikana v pracovním prostředí může mít různé podoby a formy. Nejčastěji se setkáme s rozdělením na tři základní druhy šikany: mobbing (šikana mezi spolupracovníky), bossing (šikana ze strany nadřízeného) a staffing (šikana vedoucího jeho podřízenými). Tyto jevy mají negativní vliv nejen na postiženého pracovníka, protože stres, kterému je vystaven, může vyvolat i dlouhodobé psychické i fyzické potíže, ale ovlivňují i jeho rodinu a nejbližší okolí, a v neposlední řadě také rapidně zhoršují mezilidské vztahy na pracovišti, vedou k častějším absencím, k vyšší fluktuaci pracovníků a celkově ke snížení pracovního výkonu celého kolektivu. Proto je třeba hledat cesty k prevenci, a pokud už tato situace nastane, být připraven a vědět, jaký obranný postoj zaujmout.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 8/2021 Dopady covid-19 na kvalitu pracovního života v ČR
Martin Štěpánek
Pandemie covid-19 zapříčinila ztrátu zaměstnání, pokles příjmu a všeobecně vyšší pracovní nejistotu pro výraznou část pracujících lidí v České republice. V tomto článku se věnujeme četnosti těchto dopadů a také důsledkům pro kvalitu pracovního života.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 9/2021 Vývoj webové aplikace Práce cizinců v České republice
Kateřina Vančurová – Jana Ranglová – Magdaléna Svobodová – Štěpán Pastorek
Cizinci ze třetích zemí pracující v České republice se velice často stávají obětí vykořisťování ze strany nelegálních pracovních agentur a zprostředkovatelů, nemají dostatek informací o podmínkách legálního vstupu na území ČR, vykonávají práci za nevyhovujících pracovních a mzdových podmínek, není jim zajištěna v dostatečné míře BOZP, stávají se obětí vážných i smrtelných pracovních úrazů bez nároku na odškodnění.
Andrea Macháčková – Stanislav Malý – Ivan Dlugoš
Poruchy svalové a kosterní soustavy (MSD) související s prací jsou jednou z nejčastějších příčin absence v práci. Mohou být způsobeny nejen pracovními pohyby, jako je ohýbání, tlačení, zvedání atd., ale také prodlouženým sezením při kancelářských pracích. Pro zaměstnavatele, kteří chtějí snížit výskyt MSD a chtějí vytvořit zdravější a bezpečnější pracovní prostředí, je důležité posoudit pracoviště z ergonomického hlediska a identifikovat a kvantifikovat rizikové faktory.
Ivan Dlugoš – Stanislav Malý – Andrea Macháčková
Neodkladné a komplexní řešení stále se zvyšujícího výskytu muskuloskeletálních onemocnění je velkou výzvou. Ke vzniku MSD dochází navzdory automatizaci, robotizaci, zavádění různých druhů manipulátorů v průmyslové praxi i při aplikaci moderních, ergonomických poznatků a přístupů k projektování, zřizování pracovišť a zefektivnění postupů pracovní činnosti. MSD mají do značné míry souvislost s organizací práce. Rozhodujícím předpokladem k předcházení a k eliminaci MSD je aktivní účast pracovníků.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 12/2021 Řízení rizik BOZP – přenosné infekce
Filip Dostál – Lenka Scheu – Adéla Kalová
Průzkum provedený v rámci řešení výzkumného úkolu Hodnocení a řízení pracovních rizik na zdravotnických pracovištích v kontextu protiepidemiologických opatření se zabýval šířením přenosných onemocnění v době koronavirové. Dotázaní odpovídali na řadu otázek, které se dotýkaly nejrůznějších oblasti – od hodnocení včasnosti přijatých opatření proti šíření přenosných infekcí přes míru informovanosti ohledně používání osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP) až po kontrolu či vůbec dodržování těchto opatření.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 14/2021 Podcast COVID-19, nemoc z povolání
Filip Dostál – Lenka Scheu – Adéla Kalová
Nemocí z povolání rozumíme nemoc, která vzniká nepříznivým působením škodlivých vlivů, pokud vznikla za podmínek uvedených v seznamu nemocí z povolání. Onemocnění covid-19 se již na seznam nemocí z povolání dostalo. Účastníkům podcastu bylo položeno několik otázek, které se dotýkaly právě této problematiky. Cílem bylo představit veřejnosti blíže podmínky, za kterých se onemocnění stane tzv. nemocí z povolání, a také představit případy covidu-19 jako nemoci z povolání v datech, která byla v České republice shromážděna od počátku pandemie.
Filip Dostál – Lenka Scheu – Adéla Kalová
Výzkumný úkol Hodnocení a řízení pracovních rizik na zdravotnických pracovištích v kontextu protiepidemiologických opatření byl zahájen v lednu 2020 a jeho cílem bylo analyzovat současný stav nastavení hodnocení a řízení pracovních rizik ve zdravotnických zařízeních s ohledem na možnost vzniku epidemie onemocnění navrhnout možné změny systému, souvisejících předpisů a norem, dále pak doporučení pro zaměstnavatele.
Filip Dostál – Lenka Scheu – Adéla Kalová – Martin Štefko
Zaměstnanec musí být pro výkon dané práce zdravotně způsobilý, na což má zaměstnavatel povinnost dohlédnout. Je též klíčové sledovat zdravotní způsobilost zaměstnance v průběhu trvání pracovního poměru a při podezření na možné zhoršení zdravotního stavu zaměstnance jej poslat k příslušnému poskytovateli zdravotních služeb, který jeho zdravotní způsobilost zhodnotí a vydá o tom lékařský posudek.
Jana Ranglová – Joža Spurný
Další díl ze série podcastů VÚBP, který vznikl pod patronací Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, se zaměřil na fenomén šikany v pracovním prostředí neboli mobbing (šikana mezi spolupracovníky), bossing (šikana ze strany nadřízeného) a staffing (šikana vedoucího jeho podřízenými). Tyto jevy mají negativní vliv nejen na postiženého pracovníka, protože stres,
kterému je vystaven, může vyvolat i dlouhodobé psychické i fyzické potíže, ale ovlivňují i jeho rodinu a nejbližší okolí a v neposlední řadě také rapidně zhoršují mezilidské vztahy na pracovišti, vedou k častějším absencím, k vyšší fluktuaci pracovníků a celkově ke snížení pracovního výkonu celého kolektivu. Proto je třeba hledat cesty k prevenci mobbingu, a pokud už tato situace nastane, být připraven a vědět, jaký obranný postoj zaujmout.
Jak poznáme, že jsme se stali obětí mobbingu?
Jaké jsou jeho typické projevy?
Kde leží hranice mezi šikanou na pracovišti a řešením běžných pracovních konfliktů?
A jak se nejlépe bránit, ať už psychologicky vytvořením vlastních obranných mechanizmů, nebo právní cestou?
Na tyto a další otázky se pokusili odpovědět protagonisté tohoto podcastu.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 18/2021 Podcast Šikana v pracovních vztazích z pohledu zaměstnavatelů
Jana Ranglová
V dalším díle ze série podcastů VÚBP, který vznikl pod patronací Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, jsme se zaměřili na fenomén mobbingu, bossingu a staffingu z pohledu zaměstnavatelů a vedoucích pracovníků.
Mobbing, bossing či staffing má závažné negativní důsledky nejen pro zaměstnance, který je tomuto jednání vystaven, ale také pro organizaci, ve které se odehrává.
Tyto jevy jsou spojeny s častými a dlouhodobými pracovními absencemi, přináší také zvýšenou fluktuaci pracovníků a následně náklady na výběr a zaškolení nových zaměstnanců. Toxické pracovní klima ovlivňuje soudržnost pracovního kolektivu, podílí se na zvýšené hladině pracovního stresu, snižuje produktivitu práce a v konečném důsledku vede k finančním ztrátám organizace.
V případě mobbingu, bossingu a staffingu existuje také riziko, že dotčený zaměstnanec podá k prošetření orgánům inspekce práce podnět, který povede k uložení pokuty zaměstnavateli. Výjimečné nejsou ani případy soudních sporů v této oblasti, případně medializace případů a následné poškození důvěryhodnosti organizace.
Proto je i pro zaměstnavatele důležité zajímat se o problematiku mobbingu a vztahové patologie na pracovišti a preventivně působit a minimalizovat možnost výskytu těchto projevů.
Jaký vliv mají sociálně-patologické jevy v pracovních vztazích na hospodářské výsledky organizace?
Můžeme poznat chování „rizikového“ zaměstnance už při přijímacím řízení?
Proměnily se formy a projevy mobbingu, bossingu a staffingu během pandemie nemoci covid-19?
Co se skrývá pod pojmy kyberšikana a digitální nevolnictví?
Jaká antimobbingová opatření může zaměstnavatel použít a jaká je úloha peer pracovníka v organizaci?
Martina Pražáková – Tomáš Dosoudil – Veronika Mikošková – Vilém Sluka – Linda Vachudová
Výzkumný úkol byl zaměřen na podporu specifické skupiny provozovatelů, kteří nakládají s výbušninami, municí, střelivem a pyrotechnickými výrobky s ohledem na skutečnost, že výroba a skladování výbušnin patří mezi vysoce riziková průmyslová odvětví.
Výstupy výzkumného úkolu – metodické, podpůrné a vzdělávací materiály – mohou přispět k zajištění vyšší bezpečnosti při nakládání s výbušnými látkami, tedy v oblasti, kde přetrvává výskyt závažných i smrtelných úrazů.
Výstupy jsou určeny pro výkon státní správy, právnickým a podnikajícím fyzickým osobám v oblasti prevence závažných havárií i dalším zájemcům o tuto oblast.
Hlavními výstupy jsou dva metodické materiály pro podporu zpracování bezpečnostních dokumentů podle požadavků zákona o prevenci závažných havárií.
Martina Pražáková – Tomáš Dosoudil – Veronika Mikošková – Vilém Sluka – Linda Vachudová
Výzkumný úkol byl zaměřen na podporu specifické skupiny provozovatelů, kteří nakládají s výbušninami, municí, střelivem a pyrotechnickými výrobky s ohledem na skutečnost, že výroba a skladování výbušnin patří mezi vysoce riziková průmyslová odvětví.
Výstupy, kterými jsou metodické, podpůrné a vzdělávací materiály, mohou přispět k zajištění vyšší bezpečnosti při nakládání s výbušnými látkami, tedy v oblasti, kde přetrvává výskyt závažných i smrtelných úrazů.
Metodický materiál pro podporu zpracování systémových částí bezpečnostních dokumentů zpracovávaných podle požadavků zákona o prevenci závažných havárií pro provozovatele v oblasti výroby a skladování výbušnin, střeliva, munice a pyrotechnických výrobků spolu s ostatními výstupy připravenými v rámci stejného projektu, jsou užitečnými pomůckami pro tvorbu bezpečnostních dokumentů podle zákona o prevenci závažných havárií, ale zároveň mohou posloužit jako podpora posuzovací a rozhodovací činnosti týkající se návrhů těchto dokumentů.
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 21/2021 BOZP v kontextu klimatické změny – tepelný stres
Kolektiv VÚBP, v. v. i., vedený Pavlem Danihelkou
Mezinárodní výzkumné týmy prokázaly, že míra ohrožení zdraví způsobená lidskými chybami a nehodami v průmyslovém prostředí, roste souběžně se zvýšenou pracovní zátěží a v prostředích nad 24 °C nebo pokud mají pracovníci tělesnou teplotu vyšší než 38 °C. Vlny veder jsou podle European Environment Agency v Evropě po epidemii covid-19 nejhorší přírodní katastrofou s ohledem na lidské zdraví a se změnou klimatu se očekává další zhoršení. Extrémní teploty mají dopad nejen na fyzické zdraví, ale z velké části ovlivňují i psychiku člověka.
Projekt MPSV BOZP v kontextu klimatické změny se tomuto problému věnuje a nabízí vědomostní základnu i praktické nástroje pro řešení tepelného stresu na pracovišti.
Martin Štěpánek
Webová stránka pracovnipohoda.cz informuje o kvalitě pracovního života a jejím měření v České republice. Kromě přehledu dat a informací o indikátoru SQWLi, který slouží k měření kvality pracovního života, navazujících projektech a publikacích, nabízí webová stránka nově také praktická doporučení pro zaměstnance, živnostníky i zaměstnavatele, doplněná o užitečné odkazy.
2020
Karel Klouda – Kateřina Bátrlová – Marek Nechvátal – Petra Roupcová – Lenka Frišhansová – Šárka Bernatíková – Aleš Bernatík – Lenka Schreiberová
Výzkum BOZP při práci s nanomateriály byl rozdělen na dvě oblasti.
- První oblast, kde vyšší koncentrace nanočástic vzniká jako doprovod k antropogenní činnosti člověka (odpad v provozu). Z naměřených výsledků koncentrací nanočástic se hledal hlavní zdroj (ISO/TR 27 628 Workplace atmospheres — Ultrafine, nanoparticle and nano-structured aerosols — Inhalation exposure characterization and assessment) a ve spolupráci se zaměstnavatelem se navrhovaly opatření na snížení expozice zaměstnanců vůči vyšší koncentraci nanočástic (např. využití metodiky MPSV a opatření dle ISO/TR 27 628).
- Druhá oblast výzkumu se zabývala cílenou výrobou nanoproduktů, která v roce 2020 probíhala s obrovským „hysterickým“ rozmachem. Jedná se o nanovlákna z různých polymerů, které se produkují metodou elektrostatického zvlákňování (elektrospinning). Tyto nanovlákna jsou nanášena na netkanou tkaninu, čímž vznikne výchozí „surovina“ pro výrobu nanoroušek a hlavně respirátorů.
Aneta Živná Kavaliérová – Iveta Mlezivová – Lenka Svobodová – Pavlína Bulínová – Marcela Váchová – Petr Mrkvička
Tvůrci politik v EU i v ČR kladou důraz na lepší shromažďování statistických údajů, na získávání objektivnějších, kvalitnějších informací a lepších důkazů o oblasti BOZP a kvalitě pracovního života. Jedná se o vhodné nástroje pro monitorování dotčené oblasti. Pro tvorbu politiky na základě důkazů je důležité shromažďovat spolehlivé, včasné a srovnatelné statistické údaje o pracovních úrazech a nemocech z povolání, expozici na pracovišti a onemocněních souvisejících s prací a analyzovat náklady a přínosy v oblasti BOZP. Cílem a záměrem je usilování o lepší zjišťování, shromažďování údajů a vypracování společných přístupů dotčených aktérů v oblasti BOZP tak, aby mohly být realizovány účinnější postupy, regulační mechanizmy, dozorové činnosti a zároveň aby byly patřičně zohledněny odpovídající administrativní náklady pro podniky a vnitrostátní správní orgány. Cílem výzkumných aktivit bylo zpracování návrhu modelu pro sběr a monitorování relevantních dat vztahujících se k BOZP.
Anna Cidlinová – Alena Horáčková – Kateřina Bátrlová – Jiří Vala – Miloš Eichler – Lucie Kocůrková – Barbora Martiníková – Lukáš Petik – Ivana Slováčková
Online nástroj pro hodnocení rizik OiRA (Online Interactive Risk Assessment) je jednou z aktivit Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA). OiRA je webová platforma, která umožňuje tvořit nástroje pro odvětvové posuzování rizik, a to v jakémkoli jazyce, snadno a standardně. Snaží se pomocí svých bezplatných nástrojů zjednodušit mikropodnikům, malým podnikům a OSVČ proces hodnocení rizik. Jednotlivé vyvinuté nástroje jsou publikovány online na portálu https://oiraproject.eu/cs/oira-tools.
Jiřina Ulmanová – Veronika Měrková
- Celosvětově existuje celá řada iniciativ, které podporují principy tzv. otevřeného vládnutí a otevřeného přístupu k vědeckým informacím. Do této oblasti patří také problematika otevřených dat.
- Mezi hlavní lídry v ČR v této oblasti patří Ministerstvo vnitra České republiky a Ministerstvo financí. Ministerstvo financí v rámci výzkumného projektu definovalo standardy publikace a katalogizace otevřených dat pro veřejnou správu.
- Stěžejním zdrojem dostupných otevřených datových sad je Národní katalog otevřených dat veřejné správy ČR.
- Pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) nejsou v současné době dostupná téměř žádná data v otevřeném formátu. Celá řada institucí zainteresovaných v oblasti BOZP však zveřejňuje řadu dat v podobě výročních zpráv a zpráv o činnostech, z nichž je možné data čerpat, a vytvořit tak otevřené datové sady.
- Projekt se zaměřil na vybudování webové aplikace, která by shromažďovala a vizualizovala dostupná data k oblasti BOZP. Byl vytvořen vlastní datový katalog, do něhož byly zpracovány dostupné sady, a to na úrovni krajů ČR.
- Vytvořená metodika poskytuje návod, jak takový katalog vytvořit, jak zpracovávat datové sady a jak je vizualizovat formou zajímavých tematických dashboardů.
Josef Senčík – Marcela Váchová – Martin Viktora – Iveta Mlezivová – Lenka Svobodová – Petr Mrkvička
Při dlouhodobém sledování statistik týkajících se úrazovosti a nemocnosti v jednotlivých regionech ČR, které poskytuje každoročně Český statistický úřad, je možné vypozorovat, že některé regiony si vedou opakovaně a dlouhodobě hůře než regiony jiné. Ukazuje se, že rozdíly v úrazovosti a nemocnosti jsou v těchto regionech až dvojnásobné oproti celorepublikovému průměru. Nabízí se proto otázka, co může být příčinou tohoto jevu a jak je možné takovou situaci ovlivnit a zlepšit.
Denisa Civínová – Jiří Vaňásek – Jan Vančura – Martin Štefko
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce upravují §§ 14 až 16 a následně §§ 58 až 66 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Podmínky agenturního zaměstnávání, jako jedné z forem zprostředkování zaměstnání, upravuje zejména § 307a a §§ 308–309 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, přičemž se předmětné problematiky také dotýká nařízení vlády č. 64/2009 o stanovení druhu prací, které agentura práce nemůže formou dočasného přidělení k výkonu práce u uživatele zprostředkovávat, ve znění nařízení vlády č. 374/2017 Sb.
Denisa Civínová – Lenka Scheu – Jiří Vaňásek – Jan Vančura – Josef Havelka – Martin Štefko
Ochrana osobních údajů je jednou z nepominutelných součástí právní regulace pracovněprávních vztahů. Dne 25. května 2018 vstoupilo v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2016/679 ze dne 27. 4. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES, které materiálně nahrazuje právní úpravu ochrany osobních údajů obsaženou v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů (dále Obecné nařízení). Byť nařízení zachovává základní strukturu regulace, přináší řadu změn, které se nutně dotknou i pracovněprávních vztahů.
Josef Senčík – Marek Nechvátal – Pavlína Sedláčková – Jiří Vala – Vladimíra Lipšová – Kateřina Bátrlová – Karolína Mrázová – Jana Zónová
Kvalitní řízení BOZP je nezbytné v průběhu celé délky pracovního života, včetně prevence rizik na jedné straně a uzpůsobení pracoviště měnící se funkční kapacitě zaměstnanců na straně druhé. Psychosociální rizika na pracovišti vyplývají z charakteru a organizace práce, mezilidských vztahů na pracovišti a z vyvážení pracovního a rodinného života. Jsou-li tato rizika vnímána zaměstnanci jako zatěžující či překračující jejich možnosti, mohou být zdrojem pracovního stresu. Přestože nejsou psychosociální rizika ani pracovní stres explicitně zmíněny v právních předpisech České republiky, zaměstnavatel má povinnost je řídit. Pro účinné řízení BOZP jsou zásadní objektivní informace jak o úrovni psychosociální rizik na daném pracovišti, tak i informace o procesu stárnutí a jeho dopadech na pracovní život. Tyto informace musí být přístupné jak zaměstnancům, tak zaměstnavatelům, resp. odborně způsobilým osobám v prevenci rizik. Poskytovatelé pracovnělékařských služeb by měli mít možnosti se v této oblasti dále vzdělávat. Přístup k zaměstnancům by měl být komplexní.
Lenka Scheu – Jana Ranglová – Jan Vančura – Josef Havelka – Kateřina Vančurová – Filip Dostál – Petr Havlíček
Nozokomiální infekce jsou problémem, který má potenciálně výrazně negativní dopady jak na pacienta, tak i na ekonomiku nemocnic. Problematika těchto infekcí je velmi široká, avšak bez její adekvátní znalosti není možné přijetí účinných a efektivních opatření proti šíření nozokomiálních infekcí. Významné místo v těchto preventivních aktivitách náleží hygienické očistě rukou, kterou je třeba provádět dostatečně důkladně, a to předepsanými postupy a za využití vhodných prostředků. Hygienická očista rukou tak představuje jeden z důležitých prostředků snížení výskytu nozokomiálních infekcí na minimum.
Lenka Scheu – Jana Ranglová – Martin Štefko
Výkon činností koordinátora BOZP na staveništi přináleží ke stěžejním a stále aktuálním tématům. S ohledem na závažnost a související odpovědnost výkonů těchto činností se jevilo jako podstatné provést zmapování současného stavu, co se týče činnosti koordinátora BOZP na staveništi, a to s komparací stavu před a po novele č. 88/2016 Sb. zákona č. 309/2006 Sb.
2019
Iveta Mlezivová – Lenka Svobodová – Pavlína Bulínová – Marcela Váchová – Petr Mrkvička
Pro zajištění dlouhodobého hospodářského růstu v ČR i ve světě se jeví jako nezbytné rozvíjet zelenou ekonomiku. Nedílnou součástí takového růstu je zajištění bezpečných, zdravých a důstojných pracovních podmínek lidem, kteří na těchto místech pracují nebo nově v následujících letech pracovat budou. Globální nedostatek zdrojů, jejich neefektivní využívání, růst cen surovin a energií, neudržitelný tlak na životní prostředí, změny klimatu, vznik nových trhů, změny spotřebitelské i průmyslové poptávky urychlují rozvoj odvětví šetrných k životnímu prostředí. Jedná se o perspektivní zdroj nových pracovních příležitostí. V krizovém období v Evropě vzrostl počet pracovních míst v zelené ekonomice o 20 %. U některých pracovních míst se hovoří o nutnosti přeměny v ekologičtější formu, neboť půjde o podmínku k přežití a lze v této souvislosti očekávat vznik nových pozic nejen pro vysoce kvalifikované pozice, ale vzniknou i místa středně a nízce kvalifikovaná. Úkolem navazujících národních strategií je zajistit, aby to byla místa pro zaměstnance také zajímavá.
Irena Kuhnová – Ivana Slováčková – Barbora Dvořáková
Ochrana mladých lidí (nových zaměstnanců/pracovníků), kteří se připravují na vstup na trh práce, nedávno na něj vstoupili nebo už jsou jeho součástí, je proto jednou z hlavních priorit EU a jedním z hlavních témat agendy EU. Obdobný postoj k tomuto tématu zaujímá i Česká republika. Už od doby, než byly rámcové vzdělávací programy schváleny pro jednotlivé stupně škol ČR, a školy podle nich začaly vyučovat, byly podniknuty pokusy, jak ovlivnit přístup rezortu školství k začlenění problematiky BOZP do vzdělávání, vč. zavedení této problematiky do středního (všeobecného i odborného) vzdělávání. Vzhledem k trvající neuspokojivé situaci, týkající se praktického začleňování tématu BOZP do výuky, byl v rámci tohoto výzkumného úkolu prověřen a analyzován současný stav, vč. překážek, které se na něm podílejí. Cílem výzkumného úkolu proto bylo stanovit požadavky na znalosti učitelů středních škol pro kvalitní a účinné vzdělávání žáků v bezpečnosti a ochraně zdraví, vč. bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), a možnosti jejich dalšího profesního vzdělávání v této odborné problematice.
Josef Senčík – Marek Nechvátal – Pavlína Sedláčková – Jiří Vala – Milan Lupták
Ekonomický růst neomezuje pouze rychlost technologického rozvoje, ale také demografická situace u nás, resp. v EU jako celku. Na poli pracovního trhu je obecným problémem nedostatek lidí a konkrétních profesí. Existují tři možná řešení: podpora demografického růstu, cílené ovlivňování vzdělávacího systému a podpora přílivu pracovní síly ze zahraničí. V posledním případě lze reálně uvažovat především pracovní sílu ze zemí mimo EU, popř. z ekonomicky chudších oblastí Unie. První dva způsoby jsou dlouhodobé, třetí je pak relativně rychlý. Vyžaduje „pouhý“ dovoz pracovní síly.
Jiří Tilhon
Řízení BOZP je v současné době prvotně řízeno ustanoveními zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, a dalšími právními předpisy vztahujícími se k oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Konkrétní zaměstnavatel se řídí toliko těmi právními a ostatními předpisy k BOZP, které definují bezpečný a zdraví neohrožující výkon práce vztahující se k podmínkám a charakteru vykonávané práce a pracovnímu prostředí na jeho pracovištích. Proto se podmínky BOZP u různých zaměstnavatelů různí, proto jsou jiné přístupy konkretizovány i u zaměstnavatelů shodných oborů činnosti či stejných strojních vybavení.
2018
Policy Brief VÚBP, v. v. i. – 1/2018 Kvalita pracovního života 2018
Lenka Svobodová – Iveta Mlezivová – Pavlína Bulínová – Jiří Vinopal – Naděžda Čadová – Jan Červenka – Zuzana Dvořáková
Výzkumný úkol Kvalita pracovního života 2018 (dále KPŽ 2018) byl intenzivně řešen v krátkém ročním termínu. Stanovený hlavní cíl, a to zajistit aktualizovanou subjektivně vnímanou kvalitu pracovního života ekonomicky aktivních obyvatel ČR prostřednictvím reprezentativního šetření KPŽ 2018, zpracování dat dle certifikované metodiky a provedení importu do webových aplikací (aktualizace dat včetně rozšíření pro možnost tvorby časových řad), byl splněn. Monitorování kvality pracovního života by mělo v budoucnu pokračovat ve vhodném časovém intervalu pro naplňování časových řad a pro realizaci zpětné vazby o vývoji této oblasti.